در : صفحه اول » سیاسی » گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای احواز – ۲

گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای احواز – ۲

قسمت دوم:

 حوادث

قتل ۶ عضو یک خانواده توسط پدر

خبر دلخراش قتل ۶ نفر از افراد یک خانواده احوازی توسط پدر خانواده تیتر اصلی اخبار خبرگزاریهای محلی را تشکیل داد که به دلایلی نامعلوم از چشم تیزبین خبرگزاریهای سراسری دور ماند. ماجرا از این قراراست که مردی  با اسلحه شکاری همه شش فرزندان و همسرش را کشت. این فرد پس از کشتن اعضای خانواده خود با مامورین یگان ویژه ناجا  مواجه شد که اقدام به تیراندازی و درگیری با مامورین انتظامی کرد و پس ردوبدل شدن چند گلوله کشته شد. شایعاتی مبنی بر معتاد بودن این شخص به مواد مخدر موسوم به “شیشه” راه افتاد که تحقیقات خبرنگار ما در احواز این موضوع را رد می کند.

هر چند که افزایش درصد معتادان به شیشه و سایر مواد مخدر دراقلیم احواز سیر صعودی پیدا کرده که تبعات اجتماعی و اقتصادر ناگواری بر زندگی مردم داشته است. انتشار مواد مخدر در شهرهایی همچون احواز بحدی است که خرید و فروش آن در ملاء عام و در انظار عمویم صورت میگیرد. اعتراضات عمومی و هشدارهای فعالان عرب احوازی تا کنون راه به جایی نبرده است. اعتقاد عمومی در بین مردم عرب این است که نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران از گردانندگان اصلی توزیع مواد مخدر در شهرهای اقلیم میباشند.

برق جان سارق سیم‌ها را گرفت

در خبرها آمده است که یک سارق جوان اهل التمیمیه (هندیجان) در هنگام سرقت کابلهای برق به دلیل درگیر شدن با رشته سیم ها دچار برق گرفتگی شده و جان خود را از دست داده است.

افزایش نرخ بیکاری در بین مردم عرب اقلیم الأحواز تبعات اجتماعی ویرانگری بر جامعه داشته است. که سرقت و کیف قاپی و فروش مواد مخدر از این میان میباشد. بیکاری در احواز بیش از ۳۵% اعلام شده است.
لازم به یادآوری است که در اقلیم احواز شرکتهای عظیم نفت و پتروشیمی و فولاد بنادر وکشتیرانی مشغول فعالیت هستند که اکثر نیروهای استخدامی آنها از استانهای مرکزی میباشند.

شکستگی خط انتقال نفت در حسینیه صالحیه (اندیمشک)
در روز ۱۸ آبان ۹۲ خبرگزاریها اعلام نمودند که خط انتقال فرآورده های نفتی در حوالی شهر حسینیه از توابع صالحیه دچار شکستگی شد. بخشدار الوار گرمسیری گفت:این حادثه در شهر حسینیه به علت پوسیدگی خطوط انتقال رخ داد.شکستگی خطوط انتقال مواد سوختی موجب فوران بنزین در منطقه شده که با کنترل شرایط حادثه خاصی رخ نداده است.

در یکی دو ماه اخیر حوادث این مشابه متعددی در مسیر بین احواز- معشور و همچنین مسیر فلاحیه – معشور و اطراف صالحیه رخ داده است که مسئولان محلی آنها را ناشی از پوسیدگی لوله ها میدانند. در حالی که نیروهای مقاومت احوازی همچون “کتائب شهید محی الدین آل ناصر” و  “العرین”  مسئولیت این انفجارها را بعهده گرفته بودند.

جاده ها همچنان قربانی میگیرند

وجود جاده های کم عرض وعدم رعایت موارد استاندارد در احداث جاده ها از عوامل اصلی حوادث رانندگی در اقلیم احواز میباشند. ثروتهای این اقلیم بجای اینکه برای آبادانی و رفاه مردم آن استفاده شود برای ساخت بمب اتمی و موشکهای دوربرد و تقویت نفوذ رژیم ایران در کشورهای منطقه خرج میشود. بخشی از حوادث رانندگی هفته پیش در اقلیم بشرح ذیل است:

حادثه در روز یکشنبه ۱۹/۸/۹۲ در محور دهدز- لررگان رخ داد.در این حادثه ۱۲ نفر سرنشین اتوبوس و ۱ نفر تریلر بودند، که ۵ نفر کشته و ۸ نفر دیگر مصدوم شدند.

حادثه ای دیگر دو کشته و یک مجروح بجای گذاشت. این حادثه ساعت ۱۴ و ۵۸ دقیقه عصر روز ۱۸/۸/۹۲ در کیلومتر ۲۳ محور صالحیه به شوش رخ داد.

سانحه رانندگی در محور احواز – عبادان ۲ کشته برجای گذاشت .
رئیس پلیس راه احواز گفت: در این حادثه صبح روز ۱۸/۸/۹۲  براثر واژگونی یک خودرو پراید در کیلومتر ۶۵ این محور رخ داد، ۲ سرنشین خودرو جان خود را از دست دادند.

براثر برخورد ،دو دستگاه ولو و اویکو در محوراهواز به معشور یک نفر جان باخت.
فرمانده پلیس را ه اقلیم احواز با اشاره با اینکه این تصادف در ساعت سه و سی و پنج دقیقه بامداد امروز رخ داد گفت: بر اثر این تصادف یکی از سرنشینان خوردو اویکو جان باخت.

روز چهارشنبه ۱۵ آبان ۹۲  قطار مسافربری تستر(شوشتر) در حال عبور از مسیر هفت تپه بود دچار سانحه شد.

۱۳۹۲چهارشنبه۱۵آبان ساعت ۰۳:۵۰

 ghatar

اجتماعی

۱-     سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در احواز است

براساس خبری که در ۲۱/۸/۹۲ منتشر شد دکتر حسینی یکی از جراحان و متخصصان بیماری‌های کلیه دانشگاه علوم پزشکی احواز گفت: سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در اقلیم احواز است
آلودگی آب آشامیدنی در شهرهای اقلیم احواز یکی از عوامل اساسی ابتلاء به سنگ کلیه در میان مردم این منطقه است.

۲-     مدیران آبفای اقلیم احواز در حل مشکل فاضلاب عبادان عاجزند

خبرگزاریها در ۱۹ آبان ۹۲ اعلام نمودند که نماینده مردم عبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران آبفای استان نمی‌توانند مشکل فاضلاب این شهرستان را حل کنند.
محمد سعید انصاری نماینده عبادان اظهار کرد: آب و فاضلاب مشکل و معضل بزرگی است که در عبادان وجود دارد.

وی افزود: سال‌های سال است که مردم عبادان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و آن را تحمل کرده‌اند اما هیچ‌کس پاسخی به این مشکل نداد.

انصاری تصریح‌ کرد: القصبه، چوئبده و منیوحی سال‌های سال است با مشکل قطعی آب روبه‌رو هستند این مشکلات تا چه زمانی باید برای مردم این منطقه باقی بماند.

نماینده مردم عبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌ کرد: مسئولان آبفا استان نمی‌توانند مشکل فاضلاب را حل کنند و نمی‌دانم وزیر و مدیرعامل آبفای کشور چه اصراری بر ماندن آنها دارند.

انصاری افزود: اگر مدیران آبفا استان خوب بودند حداقل تاکنون این مشکل را حل می‌کردند نه اینکه پس از سال‌ها همچنان پا برجا بماند.

وی گفت: متاسفانه افراد ضعیف را از شهرهای دیگر به عبادان می‌آورند، مسئولان را بدون دلیل تغییر می‌دهند و افراد غیربومی را در اینجا مشغول کار می‌کنند.

اقلیم احواز به آزمایشگاهی برای گزراندن دوره های مدیریت برای مدیران نالایق مناطقی همچون اصفهان و شیراز و کرمان و یزد تبدیل شده است.

۳-     برنامه ریزی سپاه برای گرفتن زمام امور در اقلیم احواز

در خبرها آمده است که حجه الاسلام بهرام (! ) مسئول بسیج طلاب طی اظهاراتی اعلام نموده است که سپاه پاسداران با مقابله با تجزیه طلب و آنچه او وهابیت نامید اقدام به شناسایی ۲۰۰ نقطه حساس در احواز نمود. طبق گفته این مقام مسئول سپاه پاسداران در نظر دارد تا با برنامه ریزی فرهنگی و امنیتی با خطر تجزیه طلبی در اقلیم احواز مقابله نماید. وی تصریح کرد که یکی از برنامه های سپاه ارتباط با روزنامه نگاران و روشنفکران احوازی است تا از وجود آنها در این زمینه استفاده کنند. او که به شکل ضمنی نسبت به بی اعتباری مسئولان در بین عموم مردم احواز اعتراف نمود گفت که باید از وجود افرادی که دارای جایگاهی هستند برای پیشبرد این اهداف استفاده نمود.
در همین راستا بخشهای متعددی از سپاه در زمینه های مختلف اقدام به برقراری ارتباط با طبقات اجتماعی مختلف عرب احوازی نمودند. بخشی به ارتباط با شیوخ و رؤسای قبایل و بخشی مسئول ارتباط با روشنفکران و نویسندگان میباشند. همچنین سپاه از وجود روحانیون احوازی که در قم مشغول درس هستند استفاده نمود و با ارائه پیشنهادهای مالی و مناصب مختلف آنها را به احواز فراخوانده تا در هر کدام بر اساس ارتباطات قبیله ای خویش مانع انتشار افکار تجزیه طلبانه در بین جوانان شوند و درضمن اینکه فعالان عرب احوازی را شناسایی و به مسئولان گزارش نمایند.
۴- شبکه “تلویزون الاهواز” و نقش سپاه در اداره ان

از مصادیق ورود سپاه به عرصه های فرهنگی در اقلیم الاحواز راه اندازی کانال تلویزونی “شبکه الاهواز” میباشد که با هدایت موسوی جزایری نماینده خامنه ای در اقلیم و اشراف دانشگاه امیرالمومنین اداره میشود. دانشگاه امیرالمومنین از دانشگاههای زیر مجموعه سپاه پاسداران میباشد.

۵-     مدرسه کپری در اقلیم احواز

در هفته گذشته خبرگزاری شوشان در ۲۰ آبان ۹۲  تصویری از یک مدرسه کپری در اقلیم احواز را منتشر نمود که غیر از وجود کودکانی با چهره های معصوم و نیمکتهای کلاس هیچ نشانه ای از مدرسه در آن نمایان نیست.این تصویر آنقدر گویاست که احتیاج به شرح ندارد. وجود مدارس کپری در اقلیمی ثروتمند که ۸۰% نفت و ۹۰% گاز ایران از آن تأمین میشود چه تفسیر و توضیحی میتواند داشته باشد؟

 madresa

۶-     بنای تاریخی سرای شیخ در احواز تخریب شد.
فارس ۱۸/۹/۹

در حالی که مردم اقلیم الاحواز متوجه موضوع انتقال آب کارون بودند سقف سرای شیخ که از بناهای تاریخی دوران حکومت شیخ خزعل در امارت عربستان میباشد تخریب شد. فعالان میراث فرهنگی با اشاره به تخریب قسمت‌های دیگر این سرا در ماه‌های گذشته میگویند که یک ماه پیش طبقه اول نیز تخریب گردید.
بناهای تاریخی اقلیم احواز که در دوران حکومت شیخ خزعل کعبی آخرین حاکم عربی این اقلیم ساخته شده اند بشکل برنامه ریزی شده ای در حال تخریب میباشند. قصر فیلیه در محمره وقصر شیخ عبدالحمید در حمیدیه و همچنین سرای عجم در شهر احواز از جمله بناهایی هستند که دستخوش تخریب شدند. سازمان میراث فرهنگی این از ثبت این بناها سرباز میزند. همچنین حدود ده سال پیش سپاه پاسداران با اجرای حفاریهای غیرکارشناسانه در جبل مشداخ و استفاده از کارگران افغانی نسبت به انتقال آثار تاریخی این منطقه به جاهای نامعلومی اقدام نمود. فعالان میراث فرهنگی عرب احوازی معتقدند که رژیم ایران قصد دارد تمام نشانه های تاریخ عربی منطقه را نابود کند.

 پادماز

 ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى