در : صفحه اول » سیاسی » گزارش هفتگی اخبار و رویدادهای اقلیم الأحواز

گزارش هفتگی اخبار و رویدادهای اقلیم الأحواز

گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای اقلیم احواز از۲ الی ۸ دسامبر۲۰۱۳ (۱۱الی ۱۷ آذر ۹۲)

سیاسی

فعالیتهای سؤال برانگیز محسن رضایی

در خبرها آمده بود که محسن رضایی روز ۱۴ آذر در نشستی با شورای شهر و شهردار احواز به شورای شهر هشدار داده است. او همچنین در همایشی  که روز ۱۳ آذر شرکت مخابرات برایش تدارک دیده شرکت کرده بود.  پس از برگزاری چند تجمع مردم شهرهای مختلف احواز در ساحل رودخانه کارون در اعتراض به انتقال آب این رودخانه به کویر مرکزی ایران، محسن رضایی در نشست به اصطلاح چاره یابی معضل کارون با حضور جزایری شرکت نمود.

محسن رضایی که نژادپرستی و کینه اش نسبت به مردم عرب بر همگان آشکار است از مدافعین تغییر بافت جمعیتی الاحواز و بانی طرحهای امنیتی محاصره شهرهای اقلیم از طریق ساخت پادگانها در اطراف همه شهرهای اقلیم میباشد. تحرکات اخیر نامبرده نشان از وجود طرح امنیتی جدید رژیم غاصب ایران برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز و مدنی مردم الاحواز و مقابله با افزایش بیش از پیش آگاهی ملت عرب الاحواز نسبت به حقوق و مطالبات بر حقشان است.

حقوق بشر

اعدام چهار فعال عرب اهل فلاحیه

بر اساس اخبار دریافت شده از فعالان حقوق بشر از احواز، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در روز دوشنبه ۲ دسامبر۲۰۱۳ (۱۱آذر۹۲) خبر اعدام چهار زندانی سیاسی شهر فلاحیه را به خانواده هایشان اطلاع دادند. غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه، ۴ جوان عرب شهرفلاحیه هستند که پیشتر در تاریخ  ١٢ آبان توسط ماموران وزارت اطلاعات از زندان کارون به مکان نامعلومی منتقل شده بودند. بنا به گزارش منابع محلی، اهالی شهر مراسم تشیع جنازه یکی از جوانان را به تظاهرات اعتراضی به اجراى مخفیانه حکم اعدام این جوانان تبدیل کردند که در طی این اعتراضات سه نفر بنامهای جمال جنامى، مرتضى جنامى و سعید جنامى توسط نیروى انتظامى بازداشت شده اند.

انتقال دو فعال فرهنگی محکوم به اعدام شهر خلفیه به مکانی نامعلوم

بنا به  گزارش فعالان حقوق بشر از احواز ساعت ۱۰صبح روز شنبه ۷ دسامبر۲۰۱۳  نیروهای اطلاعات احواز هاشم شعبانی نژاد وهادی راشدی دوفعال فرهنگی موسسه الحوار(گفتگو) شهر خلفیه را از زندان کارون به مکانی نامعلوم انتقال داده اند. این اقدام اطلاعات درحالی صورت می گیرد که در ماه نوامبر گذشته دراقدامی مشابه، ۴ زندانی سیاسی شهر فلاحیه توسط نیروهای اطلاعات به مکانی نامعلوم انتقال داده شده وپس از مدتی بی خبری، خانواده ها به واسطه مراجع امنیتی ازخبر اعدام فرزندان خود باخبر شدند.

خانواده شعبانی نژاد وراشدی به شدت نگران سرنوشت فرزندان خود هستند واحتمال می دهند که فرزندشان جهت اجرای حکم اعدام انتقال داده شده اند.
هاشم شعبانی نژاد، هادی راشدی، محمد علی عموری نژاد وسید یابر آلبوشوکه وبرادر وی سید مختار آبوشوکه، پنج فعال فرهنگی شهر خلفیه هستند که دراواخر سال ۲۰۱۲ حکم اعدام آنها از سوی دیوان عالی کشور به تائید رسید.

تجمع اعتراضی اهالی “بروال” در شورای شهر احواز

بنا به گزارش خبرگزاریهای ایسنا و مهر روز دوشنبه دوم دسامبر۲۰۱۳ (۱۱ آذر ۹۲) تعداد زیادی از اهالی منطقه بروال شهر احواز با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر و حضور در درون سالن برگزاری جلسات شورا نسبت به نبود ابتدایی ترین امکانات شهری در منطقه خود اعتراض نمودند. همچنین چند روز پیش عده ای از اهالی بروال در مقابل شهرداری منطقه سه تجمع کرده بودند. معترضین خواستار الحاق این منطقه به شهر و ارائه خدمات شهری مانند آسفالت خیابانها، احداث فاضلاب، جمع آوری زباله های منطقه، ساختن مدرسه و سایر خدمات شهری هستند.
بروال با جمعیتی بیش از ۸ هزار نفر در کنار فرودگاه احواز واقع می باشد و ۱۴ حلقه چاه نفت این منطقه را محاصره کرده اند که فقط دود آن نصیب اهالی میشود. منطقه بروال از قدمتی بیش از شهرکها و محله های جدید التأسیس، که اکثر ساکنین آنها مهاجرین میباشند، برخوردار است ولی از هیچ امکانات اولیه شهری برخوردار نیست.

در شهر احواز ۱۷ منطقه حاشیه ی با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر شناسایی شده است.

نرخ بیکاری در الاحواز محرمانه است

بنا به گزارش مهر در روز چهارشنبه ۴ دسامبر (۱۳آذر) سعدون زاده نماینده مردم عبادان طی سخنانی در احواز اظهار داشت که اعلام نرخ بیکاری در احواز محرمانه است. این سخن او اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری در الاحواز است. سعدون زاده همچنین افزود که در صورتی که انتقال آب کارون به فلات مرکزی صورت بگیرد،سمفونی مرگ کارون نواخته می شود. در مورد مشکل تنفسی اخیر مردم الاحواز گفت که هنوز گزارش قابل قبولی در خصوص علل این مسئله توسط مسئولان استانی داده نشده است.سعدون زاده رتبه آموزش و پرورش در اقلیم را نا امید کننده خواند. وی در مورد عدم تناسب مالیات و خدمات ارائه شده گفت که سه سال پیاپی جیب مردم خالی شده ولی برخوردها با مردم ملایم نبوده .وی همچنین شهرستانهای تازه تأسیس شده باوی و کارون را فاقد زیر ساخت و امکانات اولیه برای زندگی دانست و فقط نام آنها شهرستان است.

اعتصاب کارکنان کشت وصنعت کارون شهر تستر

به گزارش خبرگزاری فارس در روز سه شنبه سوم دسامبر۲۰۱۳ (۱۲آذر۹۲) کارگران نی بر کشت وصنعت کارون تستر(شوشتر) در اعتراض به عدم دریافت حقوق ماهانه و محرومیت از سایر مزایای استخدامی مانند بیمه، بازنشیتگی … دست به اعتصاب زدند.

محیط زیست:

دولت سعی دارد عمداٌ مسئله تنگی نفس در احواز را کم رنگ کند

به گزارش سایت هویزه نما، ناصر صالحی نسب نماینده مردم خفاجیه و حویزه اظهار داشت که مصلحتا دلیل تنگی نفس در احواز اعلام نشده است و دولت سعی دارد این مسئله را کم رنگ تر کند. وی با بیان اینکه مسئله به یک معضل حاد در اقلیم تبدیل شده است ادامه داد: در بارندگی های اخیر در خفاجیه و حویزه ۶۵۰ نفر تنگی نفس گرفتند و چون امکانات پزشکی در سوسنگرد جوابگو مراجعه کنندگان نبود برای درمان آنها را به یک سوله بردند!
صالحی با اشاره به کم کاری دولت تصریح کرد:اصلا کسی از تهران به استان نیامد تا عوامل این تنگی نفس را شناسایی کند و به مردم اعلام کنند. این دیگر حداقل کاری بود که می توانستند انجام دهند که  صورت نپذیرفت.

طرح عجیب انتقال آب شور سد گتوند به خلیج عربی

طبق گزارش ایرنا، مجری طرح سد گتوند طرح جدیدی را برای نابودی محیط زیست منطقه ارائه داده است. بر اساس این طرح قرار است آب شور سد گتوند بوسیله خطوط لوله به خلیج عربی منتقل شود.  پس از آنکه وجود گنبدهای نمکی در اطراف طرح باعث افزایش شوری آب دریاچه پشت سد گردید و بعد از اثبات غیر توجیهی و غیر اقتصادی بودن طرح سد گتوند، که هدفی جز نابودی محیط زیست و کشاورزی مناطق پایین دست را دنبال نمی کند، مسؤلان سد گتوند طرح عجیب انتقال آب شور این سد بوسیله خطوط لوله به خلیج عربی را در دست بررسی دارند که خدا میداند با پول این مردم چه بلاهایی قرار است بر سر آنها بیایید.

لازم به یادآوری است که فعالان محیط زیست و اساتید دانشگاه خواستار جمع آوری این طرح شده اند.

سد کارون ۴ ترک خورده است

در روزهای اخیر خبر ترک برداشتن دیواره سد کارون ۴ تیتر اکثر خبرگزاریها ی محلی و سراسری بود. بنا به گزارش ایسنا  سد کارون ۴ که بلندترین سد بتنی دو قوسی در ایران است بر اساس گفته افراد مطلع در وزارت نیرو دچار آسیب شده و احتمال ترک خوردگی آن مطرح شده است اما تاکنون مسئولان وزارت نیرو و آب نیرو در این زمینه سکوت کرده‌اند. بنا به گفته یک مسئول در وزارت نیرو سد کارون ۴ که نخستین سد در بالا دست کارون است به احتمال فراوان در ناحیه تحتانی دچار ترک خوردگی شده است. سد کارون ۴ به عنوان بزرگترین سد بتنی کشور در ابتدای سال ۱۳۸۹ آبگیری شد؛ این سد داری ۲۳۰ متر ارتفاع میباشد و توانایی ذخیره ۲٫۳ میلیارد متر مکعب آب را دارد.

لازم به یادآوری است که دوران سدسازی در دنیا سپری شده است و دنیا در حال جمع کردن پرونده سد‌سازی است. آمریکا بزرگ‌ترین سد خود را تخریب کرد، چون ساخت این سد به نابودی یکی از مهم‌ترین تالاب‌های آن منجر شده بود. آمریکا در طول ۱۳ سال ۴۳۰ سد را تخریب کرد. آلمان هم تمام سد‌های بزرگ را جمع کرد. امروز کشورها یا سد نمی‌سازند یا اگر مجبور شوند، در نهایت تاج آن را ۱۵ متر در نظر می‌گیرند نه مثل سد کارون که تاج آن ۲۳۰ متر و یا سد گتوند که تاج آن ۱۸۰ متر ارتفاع دارد.

آمار بیماران باران اسیدی به ۵۰ هزار نفر رسید

گزارش خبرگزاری تسنیم، روز  چهارشنبه ۱۳آذر سید شریف حسینی نماینده مردم شهر احواز در مجلس با بیان اینکه باران اسیدی در یک ماهه اخیر ۵۰ هزار نفر از مردم خوزستان را راهی بیمارستان کرده است و با وجود بروز این مشکل و فاجعه وزیر بهداشت هیچ اقدامی برای کاهش مشکلات این موضوع انجام نداه است. حدود یک ماه است که مردم الاحواز به علت بروز معضل باران اسیدی آسیب و آزارهای بسیاری دیده‌اند که این موضوع تبعات بسیاری را برای سلامت مردم به دنبال دارد. وی خاطرنشان کرد: قطعاً تمام محصولات کشاورزی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.
یکی دیگر از نمایندگان در این خصوص اظهار داشت که: بیمارستان‌های احواز در زمان‌های عادی پاسخگوی مراجعه بیماران نیستند چه برسد به زمانی که در یک شبانه‌روز ۴ هزار نفر به اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

اجتماعی

وقوع خودکشی و قتل در شهر البسیتین (بستان) و سوس

یکی از اهاالی البسیتین با اسلحه شکاری اقدام به خودکشی نمود. به گزارش سایت دادگستری این حادثه در منطقه روستایی نبعه رخ داد و طی آن فردی ۲۲ ساله به هویت علی. ش، با استفاده از اسلحه شکاری، اقدام به خودکشی کرد که منجر به فوت وی شد.
در حادثه ای دیگر یکی از شهروندان البسیتین به هویت کاظم. ع که از ناحیه پشت کمر مورد اصابت چند تیر اسلحه قرار گرفته بود، پس از بستری شدن در بیمارستان خفاجیه به علت جراحات وارده در گذشت. بنا به گزارش سایت دادگستری  مقتول پیش از مرگ اعلام کرد که به دلیل وجود مه شدید، نتوانسته چهره ضاربین را بشناسد.
همچنین به گزارش شوش نیوز :  روز ۱۰آذر۹۲ در منطقه ابراهیم آباد شوش یک جوان ۳۰ ساله به علت نامعلومی در اتاق شخصی خود با بستن طناب به پنکه خود را اعدام کرد .

آمار خودکشی در احواز بسیار بالا میباشد و از این نظر در رتبه دوم قرار دارد. خودکشی اکثراً در بین شهر نشینان رواج داشته که اخیراٌ به خاطر افزایش فشارهای اجتماعی ناشی از فقر و بیکاری گریبان روستا نشینان را نیز گرفته است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى