در : صفحه اول » سیاسی » گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای احواز

گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای احواز

قسمت اول:

مقدمه:

 بنا داریم تا از این هفته خلاصه ای از حوادث و رخدادهای اقلیم احواز را همراه با شرحی مختصر و کوتاه برای خوانندگان سایت “پادماز” ارائه نماییم. هدف از این امر جمع آوری رویدادهای مهم هفتگی در یک گزارش تا وسیله ای باشد برای ارائه تجزیه و تحلیل کلی و همچنین زمینه ای برای ارائه گزارشات ماهانه و سالانه موارد نقض حقوق بشر که از برنامه های آینده سایت “پادماز” میباشد. کما اینکه سعی نمودیم تا با طبقه بندی اخبار و رویدادها در بخشهای مختلف به خبرنگاران و تمام کسانی که به هر دلیلی پیگیر اخبار اقلیم احواز هستند یاری نماییم.

سعی و تلاش ما این خواهد بود تا حتی الامکان از منابع رسمی استفاده نماییم ولی با توجه به محدودیتها و سانسور موجود تلاش خواهیم کرد از منابع غیر رسمی و محلی نیزاستفاده کنیم ضمن اینکه بر این امر اصرار داریم تا از صحت و وثوق این منابع  اطمینان حاصل نماییم. و یقیناً در این زمینه همکاری و انتقادات سازنده شما خوانندگان محترم و سایر دوستان و دلسوزان یاری گر ما خواهد بود تا بتوانیم در انجام وظیفه خود که همانا اطلاع رسانی است توفیق حاصل نماییم .

حقوق بشر

 احضار جوانان اهل سنت به اداره اطلاعات

به گزارش منابع محلی از احواز، اداره اطلاعات برای چندمین بار چندین تن از فعالان عرب اهل سنت را إحضار کرده و پس از اخذ تعهد مبنی بر عدم شرکت در مراسم اجتماعی وفرهنگی عامه مردم، آنها را آزاد کرده است.

این منابع افزودند که مقامات قضائی و امنیتی در احواز، طی ماه های اخیر با اتخاذ روشهای جدید درپی منع تحرک و رفت و آمد فعالان اهل سنت هستند. نیروهای امنیتی با برقراری تماس های تلفنی وهمچنین مراجعه به منازل این فعالان، آنها را به شدت تحت مراقبت قرار داده است. شمار زیاد فعالان اهل سنت بازداشت شده بقدری است که باوجود آزادی برخی از آنها به قید وثیقه، دادگاه انقلاب احواز برای بازجویی آنها مجبور شده است آنها را به ستاد خبری اداره اطلاعات واقع در نزدیکی کوی استادان و دیگر اماکن امنیتی احضار کند.

 اداره اطلاعات قبل از ایام عاشورا فعالان اهل سنت احوازی که با وثیقه آزاد شده بودند را إحضار و به آنها إبلاغ کرده است که درایام عاشورا در مساجد و حسینیه ها حاضر نشوند تا این امر باعث بازداشت آنها نشود.

 تحصن کارگران شهرداری ارجان (بهبهان)

بنا به گزارش خبرگزاریهای داخلی در هفته گذشته کارگران شهرداری شهر ارجان به خاطر عدم دریافت حقوق ماهانه در مقابل ساختمان شهرداری این شهر تحصن کردند. بنا به گفته شهردار ارجان کارگران روزمزد هشت ماه و کارگران رسمی و قرادادی چهار ماه حقوق دریافت نکردند.

 دستگیری ۱۱ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در اقلیم احواز

خبر دیگر اینکه در هفته گذشته هشت نفر درشهر احواز و سه نفر در شهر صالحیه (اندیمشک) به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شدند.
در اقلیم احواز انواع مختلف مواد مخدر در شهرهای مختلف اقلیم توزیع میشود. دستیابی به انواع مواد مخدر از شیشه و کراک گرفته تا هروئین و حشیش و تریاک خیلی آسان میباشد طوری که این مواد در ملاء عام و با وجود نیروهای انتظامی خرید و فروش میشوند. انتشار اماکن مصرف مواد مخدر در مناطقی همچون حی الثورئ، ملاشیه ، حی الشعله و کوت عبدالله که اکثریت ساکنین  آنها عرب میباشند اعتراض اهالی را در برداشته ولی تاکنون مسئولان هیچ اقدامی برای جلوگیری از این اماکن بعمل نیاورده اند. بنا به آمارهای رسمی میانگین سن مصرف مواد مخدر در بین جوانان به شدت کاهش یافته است.
بیکاری یکی از عوامل اساسی روی آوردن جوانان به اعتیاد یا به شغل کاذب فروش مواد مخدر میباشد. فعالان مدنی احوازی بارها نسبت به خطر افزایش نرخ بیکاری در بین جوانان عرب احوازی هشدار داده اند ولی علی رغم وجود شرکتهای نفت و پتروشیمی و کارخانه های متعدد فولاد ، جوانان عرب اقلیم احواز همچنان با معضل بیکاری روبرو هستند.
نیروی انتظامی گاهگاهی خبر دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر را منتشر میکند که به معمولاً افکار عمومی در اقلیم احواز به این اخبار به دیده تمسخر مینگرند زیرا روزانه شاهد توزیع آزادانه مواد مخدر در بین جوانان خود و افزایش آمار معتادان و قربانیان این بلای خانمان سوز هستند.
آخرین قربانی مصرف مواد مخدر یک خانواده عرب احوازی ساکن کوی عزیزیه (خشایار) است. در این حادثه یک مرد معتاد تمام اعضای خانواده شش نفری خود را با اسلحه گرم میکشد و خود نیز در درگیری با نیروهای انتظامی به قتل میرسد.

 

اعدام در زندان کارون شهر احواز

 صبح روز چهارشنبه هشتم آبان ماه ۱۳۹۲ یک زندانی به نام شریف-ح به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان کارون شهر احواز به دار آویخته شد.
ایران یکی کشورهایی است که همچنان ازعقوبت اعدام برای مجازات زندانیان استفاده میکند. اکثر اعدامیان از میان قاچاقچیان مواد مخدر، زندانیان عقیدتی- امنیتی و سیاسی میباشند.  که بیشتر زندانیان عقیدتی و سیاسی (امنیتی) از میان فعالان ملتهای غیر فارس میباشند.
بطور متوسط روزانه دو نفر در ایران اعدام میشوند.کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۴۰۰ تن در ایران اعدام شده‌اند.احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران هم دو هفته پیش با انتقاد از شمار بالای اعدام‌ها در ایران، اعلام کرد که تنها در نیمه اول سال جاری میلادی بیش از ۲۰۰ تن در ایران اعدام شده‌اند. بعد از کشور چین بیشترین آمار اعدام  به ایران اختصاص دارد.

محیط زیست:

لغو مناظره تلویزیونی در باره طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران

بعد از تجمعهای اعتراض آمیز مردمی در الأحواز نسبت به انتقال آب کارون از سرچشمه ها قرار بود مناظره ای در شبکه سراسری با حضور کارشناسانی از اقلیم الاحواز و استان اصفهان در روز جمعه ۲۳ آبان برگزار شود. باخبر شدیم که در پی رایزنیها و فشارهای زرگر استاندار اصفهان، که پیگیر پروژه انتقال آب کارون است، این مناظره لغو گردید.
اصفهانیها با ایجاد ترس از امنیتی شدن موضوع مانع برگزاری مناظره شدند. آنها با استفاده از شیوه های مختلف بر اجرای  نقشه خود اصرار دارند. از جمله حیله های آنها ارائه آمار غلط و غیر واقعی از میزان آب ورودی به کارون و اینکه آب انتقالی فقط برای استفاده موارد آشامیدن است. و یا با ارائه آمار مغالطه آمیز جمعیت احوازی هایی که در اثر جنگ هشت ساله ایران و عراق از شهرهای عبادان،محمره، معشور و احواز به استان اصفهان مهاجرت کردند، سعی در بازی با احساسات پاک مردم دارند.

 تلاش استاندار اصفهان در بی اهمیت جلوه دادن اعتراضات هزاران احوازی به پروژه انتقال آب کارون

خبر دیگری که در همین زمینه هفته گذشته روی تلکس خبرگزاریها رفت اینکه زرگر استاندار اصفهان در تلاشی برای گمراه نمودن افکار عمومی، زنجیره های انسانی هزاران احوازی را به بحث چند NGO تشبیه کرد. او همچنین بر این موضوع تأکید داشت که پروژه ی انتقال آب کارون کماکان ادامه خواهد داشت.

 

مخالفت نماینده مردم محمره در مجلس با تجمعهای اعتراض آمیز مردمی!!!

پروژه انتقال آب کارون به فلات مرکزی و اعتراضات مردمی از خبرهای داغ دو سه هفته پیش بود. در همین زمینه ثامری نماینده مردم محمره در سخنانی عجیب مخالفت خود را با اعتراضات مردمی اعلام نمود. ثامری معتقد است این تجمعات باعث سوء استفاده افراد سودجو در داخل و خارج کشور میشود. او همچنین ضمن تکذیب خبر استعفای دستجمعی نمایندگان که توسط شریف حسینی نماینده شهر الاحواز مطرح گردید، گفت که مشکل انتقال آب را نمایندگان بایستی از طریق مجلس و وزیر نیرو پیگیری نمایند. ثامری ضمن انداختن تقصیر تأیید انتقال آب بر گردن نمایندگان دوره های قبل معتقد است که حجازی استاندار قبلی اجازه انتقال آب را داده بود.
ثامری که سمت نمایندگی مردم محمره را یدک میکشد، توضیحی در مورد معضل تعقن آب شرب این شهر و سایر شهرهای اقلیم ارائه نداد. وی همچنین اشاره ای به اقدامات عملی که در جهت رفع این مشکلات برداشته است نکرد. سخنان ثامری بیشتر به سخنان یک مسئول امنیتی شباهت داشت تا سخنان نماینده مردم. ولی غافل اینکه این دفعه مردم از نمایندگان منصوب قطع امید کردند و تصمیم گرفتند خود وارد عمل شوند تا شاهرگ حیات اقلیم را از خطر خشک شدن نجات دهند.

انتقال آب برای شرب !

در همین زمینه شکرخدا موسوی نماینده شهر احواز در مجلس اظهارات جالب توجهی داشته:

“موسوی تصریح کرد: بر طبق قانون انتقال آب کارون به سایر نقاط کشور تنها در صورت استفاده برای شرب مردم آن ناحیه امکان پذیر است و انتقال آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی خلاف قانون محسوب می شود.
وی اظهار کرد: در صورتی که این تعهد به مردم استان اقلیم احواز داده شود که لایروبی کارون به صورت کامل انجام گیرد و مشکلات ناشی از ریختن فاضلاب به رود را حل کنند و همچنین انتقال آب کارون به سایر نقاط کشور مشکلاتی برای کشاورزی استان در پی نداشته باشد انتقال آب کارون به فلات مرکزی به میزان حداکثر ۲۰۰ میلیون لیتر مکعب مشکلی ندارد.نماینده مردم احواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله انتقال آب کارون به فلات مرکزی موجب بروز اختلافاتی در کشور شده است، عنوان کرد: این مسئله ناشی از مدیریت غلط وزارت نیرو و عدم توجه این وزارت خانه به مشکلات ایجاد شده اقتصادی و زیست محیطی ناشی از انتقال آب کارون است.”

شکرخدا موسوی سعی نموده تا بر موج رویدادهای اخیر سوار گشته و از طرفی در شکل و شمایل دفاع از حقوق مردم ظاهر شود و از سوی دیگر برای آنکه خاطر اصفهانیها را مکدر نکندبر امکان پذیر بودن انتقال آب برای شرب!  تاکید کرد این درحالی است که مردم احواز از آب لجن و متعفن برای شرب استفاده میکنند. و از طرف دیگر در پروژه های سابق انتقال آب هیچ نظارتی از سوی مسئولان محلی احواز یا  لرستان صورت صورت نمیگیرد. حتی اگر چنین مجوزی برای نظارت مسئولان محلی احوازی صادر شود هیچ فایده ای عاید مردم عرب الاحواز نخواهد شد زیرا که ۹۹% مسئولان محلی از مهاجران سایر شهرها خصوصا اصفهان و یزد و کرمان میباشند که منفعت استانهایشان برای آنها در اولویت است. نکته جالبی که در سخنان موسوی وجود دارد مسئله تعهد لایروبی کارون است. بنا بر آنچه در رسانه های داخلی ذکر میشود بودجه های کلانی برای لایروبی اختصاص یافته و حتی برای تجهیزاتی در رودخانه نصب شده ولی گویا آقای موسوی اطلاعات مهمتری دارند که آنها را بشکل کامل بیان نکرد و آن عدم وجود تعهد مسئولان به لایروبی کارون. این موضوع مهر تأییدی است بر صحت ادعای فعالان سیاسی و مدنی عرب احوازی مبنی بر وجود طرح جامع در مدیریتهای کلان و امنیتی نظام برای خشکاندن کارون و تخریب محیط زیست احواز و این تنها سوء مدیریت وزارت نیرو نیست که موجب خشک شدن کارون و سایر رودخانه های احواز گشته.

طرح احیای دشت های شمالی اقلیم الاحواز

در خبرهای هفته قبل آمده است که دبیر ستاد طرح احیای دشتهای اقلیم احواز در شرکت جهاد نصر گفت: با اجرای کامل این طرح ۳۰۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود./ ۹۶ درصد شاغلان بومی هستند.

شرکت جهاد نصر در استانهای مختلف شاخه ای به همین نام دارد که در حال حاضر عمده فعالیت در اراضی الاحواز را جهاد نصر اصفهان به دست گرفته است. این شرکت مجری طرحهای مختلف استعماری مصادره زمینهای کشاورزی مردم عرب الاحواز میباشد. شرکت جهاد نصر در مناطق مختلفی همچون عیلام، شوش، خفاجیه، حویزه، ملاثانی، معشور و رامز فعالیت میکند. طرح به اصطلاح احیای دشتها بخشی از استراتیژی زنجیره ای  بهم پیوسته ی نظام ایران برای مصادره زمینهای مردم عرب میباشد که در راستای تحقق هدف تغییر بافت جمعیتی اقلیم احواز و دور کردن آنها از مرزهای کشور عراق پی ریزی شده است. کار مصادره زمینها با نظارت دفتر مطالعات اجتماعی شرکت جهاد نصرصورت میگیرد. بعد از اتمام هر پروژه شرکتی تحت عنوان شرکت تعاونی سهامداران و بهره برداران اراضی تأسیس میشود که همه هیأت مؤسس، اعضاء و سهامداران آن از استانهای مرکزی میباشند.
بر خلاف ادعای مسئول یاد شده شرکت جهاد نصر اکثر شاغلین شرکت از شهرهای مرکزی ایران خصوصا اصفهان میباشند. و از نیروهای بومی بشکلی خیلی جزیی و فقط در مشاغل همچون نگهبانی و رانندگی استفاده میشود.

 نابودی ۳۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی در اثر ورود لکه نفتی به رودخانه جراحی

خبر ورود لکه نفتی به جراحی زمینهای کشاورزی اطراف این رودخانه را با خطر نابودی مواجه نمود که بالغ بر ۳۰ هزار هکتار میباشند.
شکسته شدن لوله نفت در پشت سد خلفیه و مصادف شدن آن با آغاز کشت پائیزه باعث گشت تا کشاورزان شهرهای معشور، فلاحیه و خلفیه متحمل خسارات جبران ناپذیری گردند چرا که اکثر کشاورزان این مناطق اقدام به بذرپاشی کرده‌اند و این مشکل باعث می‌شود احتمال نابودی بذور افزایش یابد. از زمان شکسته شدن لوله تا زمان گزارش خبر، مسیر آب این رودخانه با هدف پاکسازی بسته شده و با گذشت دو هفته از این موضوع هنوز شرکت نفت قادر به انجام ماموریت خود نشده به گونه‌ای که عملا رودخانه جراحی خشک شده است.
از سویی دیگر اگر در روزهای آینده، مسیر آب باز شود باز هم شاهد کاهش سطح سبز مزارع خواهیم بود چرا که هوا رو به سردی است و گیاه مقاومت لازم را نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که با وجود اینکه کشاورزان در زمان مقرر اقدام به پرداخت آب بهای خود کرده‌اند اما ناخواسته باید منتظر خسارات سنگینی به مزارع خود باشند.سازمان آب و برق با وجود اینکه قیمت آب بها را ۶۰ درصد افزایش داده ولی حاضر نیست سد مارون را باز کند و این در حالی است که هم اکنون پشت سد تنظیمی خلفیه خالی از آب است و آبگیری آن زمان می‌برد.

 احتمال آبگرفتگی در اثر بارندگی در برخی شهرهای اقلیم

مدیر کل بحران اقلیم الاحواز گفت: با شروع مجدد بارش باران از اوایل روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه جاری احتمال آبگرفتگی دربرخی شهرها وجوددارد.
مشکل آبگرفتگی در اثر بارندگی چندین سال است که گریبان شهرهای اقلیم بالاخص شهر احواز را گرفته است. اقلیم احواز با داشتن ثروات خدادادی فراوان همچون نفت و گاز و زمینهای مستعد کشاورزی و داشتن بنادر مهمی همچون محمره و معشور همچنان در لیست مناطق محروم به حساب می آید که با مشکلات پیش پا افتاده ای همچون آبگرفتگی در اثر باران، کمبود فضای آموزشی، و کمبود فضای سبز، بیکاری، اعتیاد و … دست و پنجه نرم میکند.
آبگرفتگی همه ساله باعث افزایش حوادث ناشی از خطر برق گرفتگی میشود که جان تعداد زیادی از شهروندان احوازی را میگیرد. و همچنین موجب جاری شدن آب فاضلاب در خیابانها و کوچه ها گشته که  نتیجه آن ابتلا به بیماریهای مختلف عفونی و پوستی و… بخصوص در بین کودکان خواهد بود.

آب شرب فلاحیه (شادگان) متعفن است/ مردم شهرهای اقلیم آب می خرند

نماینده مردم فلاحیه در مجلس شورای اسلامی گفت: آب موجود در شبکه خانگی این شهرستان متعفن است و مردم از مصرف آن اجتناب می کنند.
عبدالله تمیمی در خصوص گله مندی مردم فلاحیه از آب مصرفی خود اظهار کرد: در بحث تامین آب شرب سالم به جهت تخلیه فاضلاب شهرهای بالا دستی از یک طرف و نبود امکانات کافی به منظور تصفیه آب به گونه ای که قابل شرب شود و مشکلی برای مردم ایجاد نکند از طرف دیگر، بیماری های عفونی و خطرناکی را در میان شهروندان به وجود آورده است. EC یا همان شوری آب معدل استانداردش باید حداکثر در سطح هزار باشد که این رقم برای فلاحیه از پنج هزار گذشته و بوی تعفن و رسوبات در آن بیداد می کند و مردم اغلب با استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی اقدام به تهیه آب شرب سالم می کنند.
کیفیت بسیار بد و متعفن آب شهرهای مختلف اقلیم احواز خصوصا احواز، فلاحیه، عبادان، محمره، معشور، حویزه و خفاجیه در حدی است که بعد از استحمام بوی لجن روی تن میماند. آقای تمیمی بایستی این سؤال را از ثامری نماینده محمره و شکرخدا موسوی نماینده شهر احواز بپرسد که چرا مردم بایستی این همه ذلت م بدبختی را تحمل کنند دم نیاورند. و چرا بایستی آب شرب اصفهان تأمین شود و مردم اقلیم آب لجن استفاده نمایند؟!

کلان شهر احواز از ابتدای امسال تاکنون روز پاک نداشته است

کارشناس محیط زیست اقلیم احواز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون کلان شهر احواز روز پاک نداشته و افزیش غلظت گرد و غبار در بیش از ۳۲ کانون از نیمه نخست سال باعث ایجاد وضعیت خطرناک در احوازشده است .

الهام خاکسار در دومین روز از یازدهمین دوره نشست مدیران بحران کلان شهر های کشور که پنج شنبه در محل مجتمع فجر احواز برگزارشد،با ارایه گزارشی از وضعیت ریزگردها دراقلیم احواز گفت: وضعیت هوای احواز به گونه ای شده که حتی سرد شدن دمای هوا نیز در کاهش گردو غبارتاثیری ندارد .
خاکسار با اشاره به اینکه افزایش رطوبت و بارندگی تاثیرات بسیاری بر کاهش گردو غبار دارد گفت: با پر آب شدن تالاب ها میزان گرد و غبار نیز در اقلیماحواز کاهش می یابد .
وی سد سازی های سال های اخیر دراقلیم احواز و همچنین انحراف مسیر رودخانه ها و برداشت های بی رویه منابع آب را از عوامل افزایش گردو غبار در اقلیم احواز دانست و گفت:  فقدان پوشش های گیاهی نیز از عوامل تشدید کننده گردو غبار محسوب می شود.وی به صدمات زیست محیطی خشک شدن تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت:خشک شدن تالاب هورالعظیم تاثیر بسیاری بر افزایش گردو غبار دراقلیم احواز داشته است و این تالاب هم اکنون به یکی از کانون های اصلی گرد و غبار تبدیل شده است.در سال ۱۹۷۰ مساحت کل تالاب هورالعظیم ۷۵۰ هزار هکتار بود اما هم اکنون مساحت این تالاب به کمتر از۱۰۰هزار هکتار رسیده است.

۱۶ نوامبر ۲۰۱۳

پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى