در : صفحه اول » اخبار » بازداشت معترضان به خودسوزی یونس عساکره

بازداشت معترضان به خودسوزی یونس عساکره

بازداشت معترضان به خودسوزی یونس عساکره

نیروهای امنیتی اداره اطلاعات شهر محمره روز دوشنبه ۱۶ مارس جاری، سه تن از معترضان علیه خودسوزی یونس عساکره را بازداشت کرد. این بازداشتها در حالی صورت گرفته است که دهها تن از جوانان شهر محمره در برابر ساختمان شهرداری تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

جواد مطوری یکی از بازداشت شدگان اعتراض علیه سیاستهای دولت و اقدامات غیرمسئولانه مدیران استانی است که درپی حضور در تجمع اعتراضی علیه خودسوزی یونس عساکره و نوشتن نامه ای اعتراضی به مسئولان شهری، بازداشت شده است.

این فعال عرب بهمراه چند فعال دیگر نامه اعتراضی تهیه و به مسولین شهر تحویل داده بود، که بلافاصله پس از آن نیروهای اطلاعات به منزل وی حمله برده و او را بازداشت کردند.

جواد مطوری جوان ۳۰ ساله اهل محمره، متاهل و دارای یک فرزند است. خانواده این فعال عرب بازداشت شده تاکنون اطلاعی از سرنوشت وی ندارند.

دو تن از سه نفر بازداشت شده پس از اخذ تعهد از آنها آزاد شده اند.

یونس عساکره جوان ٣۴ ساله اهل محمره است، که درپی تخریب دکه اش توسط ماموران نیروی انتظامی روز شنبه ۱۴ مارس ۲۰۱۵ در مقابل ساختمان شهرداری دست به خودسوزی زد. وی هم اکنون در بیمارستان طالقانی احواز با شدت ٩٠٪ سوختگی در بخش مراقبتهای ویژه بستری است.

خودسوزی یونس عساکره موجی از نارضایتی را در میان احوازیها بهمراه داشته است. در اعتراضات روز سه شنبه شهر احواز هزاران تن از جوانان عرب با در دست داشتن عکس یونس عساکره شعارهای ملی سرداده و با نیروی انتظامی ایران درگیر شدند.

در رسانه های اجتماعی و واتساب اشعار عدیدی در مدح غیرت و حمیت یونس عساکره سروده شده و در میان مردم انتشار وسیعی یافته است.

در پی وحشت دولت مرکزی ایران از اعتراضات اخیر احواز و بمنظور ممانعت از بروز انتفاضه ای دیگر نظیر آنچه در آوریل ۲۰۰۵ صورت گرفت، وزیر اطلاعات دولت ایران یک روز پس از حوادث روز سه شنبه وارد احواز شد و در نشستی با برخی از شخصیتهای عرب نیروهای انتظامی را مسئول اعتراض اخیر دانسته و قول داد تا تمامی بازداشت شدگان را آزاد کند.

قابل ذکر است که بحران محیط زیست در هفته های اخیر، خودسوزی جوان اهل محمره و اقدام نژادپرستانه نیروهای امنیتی در بازداشت جوانانی که لباس عربی برتن داشتند، همگی عواملی هستند که می تواند جرقه انتفاضه ای دیگر، آنهم در دهمین سالگرد انتفاضه ۱۵ آوریل ۲۰۰۵، محسوب شوند.

بخش اخبار – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى