در : صفحه اول » اخبار » جنگلهای غرب زاگرس در آتش طرحهای دولت مرکزی می سوزد

جنگلهای غرب زاگرس در آتش طرحهای دولت مرکزی می سوزد

پادماز- طی روزهای گذشته شاهد وقوع آتش سوزی های وسیع در بیشه ها، جنگل ها و پوشش گیاهی حوزه غرب زاگرس از شمال در کوردستان تا جنوب در احواز هستیم. تاکنون نیز واکنش موثر برای خاموش ساختن این آتش سوزیها از سوی دولت ایران مشاهده نشده است و بخش هایی وسیعی از این حوزه به حال خود رها شده تا طعمه حریق شوند.

در حدود یک دهه است که جنبش ملی دموکراتیک عرب احواز طی پژوهش های عدیدی که انجام داده است سیاستهای دولت ایران در برهم زدن چرخه طبیعی محیط زیست را ثبت و تدوین کرده است. بر اساس این پژوهش ها دولت ایران بیش از صد سد کوچک و بزرگ بر رودخانه های بزرگ و کوچک این حوزه ساخته است و بواسطه چندین تونل بزرگ آب این رودخانه ها را به سوی فلات مرکزی ایران منتقل کرده است.

کاهش حجم آب جاری در حوزه غرب زاگرس در نتیجه انتقال آب رودخانه های کارون و دز و جراحی به فلات مرکزی فارس، نگهداری آبها در دریاچه های سدها و برهم زدن حرکت آبها در بستر رودخانه های پایین دست، خشک شدن تالاب بویژه تالاب بزرگ العظیم و تالاب های متوسط و کوچک دیگر در اقلیم احواز همگی منجر به کاهش شدید رطوبت هوا و گسترش بیابانها شده است.  

سد سازی تاثیر شدیدی بر خشک شدن ۱۳ رودخانه مرزی با عراق و خشک شدن حوزه شرق عراق شده است. از آنجائیکه چرخه محیط زیست مرز سیاسی نمی شناسد، سیاستهای دولت ایران منجر شده است تا حوزه بزرگی که شامل شرق عراق تا دامنه غرب زاگرس است، با خطر نابودی کامل روبرو شود. این امر را می توان در بوجود آمدن فاجعه طوفانهای شن و گسترش انواع بیماریهای خطرناک و افزایش شدید میزان انواع سرطان و افزایش مرگ و میر شده است.

با وجود این خطرهای بزرگ که بقا و استمرار حوزه غرب زاگرس را به خطر انداخته است، دولت مرکزی ایران همچنان از طرحهای انتقال آب حمایت می کند و همچنان در حال بهره برداری از این طرحهاست.

اعتراض پیوسته فعالان مدنی احوازی طی سالهای گذشته هیچگونه تاثیری بر این سیاستهای دولت نداشته است. بدون شک تاثیرات این سیاستهای دولت ایران تنها بر محیط زیست و جانوران و گیاهان نیست. سالانه در حدود ۵ هزار احوازی بیش از حد نرمال مرگ ومیر و در نتیجه سرطانها و بیماریهای خطرناک ریه و گوارش جان می بازند. این امر مساله محیط زیست در غرب زاگرس را بدون اندک شکی به یک مسله مهم حقوق بشری با قابلیت تاثیر گذاری وسیع بر جان و سلامتی انسانها تبدیل می کند.

ملتهای ساکن حوزه غرب زاگرس باید آگاه باشند که سیاستهای کنونی دولت ایران در زمینه آبها، ویران شدن شهرها و روستاها و خالی از سکنه شدن آنها، افزایش مرگ و میر، افزایش سقط جنین و کاهش جمعیت مردمان ساکن حوزه غرب زاگرس را به دنبال خواهد داشت. به عبارتی دیگر نسلهای آتی حوزه غرب زاگرس با تهدید بزرگ وجودی روبرو هستند، نسلهایی که در بدو تولد یا می میرند و یا با بیماریهای خطرناک به دنیا می آیند و طول عمر کوتاهی دارند.  

بخش دیدگاه – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى