در : صفحه اول » ویدئو » بررسی تبعات زیان بار طرحهای انتقال آب بر اقلیم احواز

بررسی تبعات زیان بار طرحهای انتقال آب بر اقلیم احواز

بررسی تبعات زیانبار طرحهای برقآبی تاسیس شده بر روی رودخانه های غرب سلسله کوههای زاگرس در زمینه زیست محیطی، اقتصادی واجتماعی در اقلیم احواز

یکی از خطرناکترین تبعات تاسیس دهها طرح برقانی نظیر سدها و تونلهای انتقال آب بر رودخانه های غرب زاگرس، کاهش شدید آب ورودی به اقلیم احواز و به تبع بحران محیط ناشی از این کمبود است. بحران محیط زیست در اقلیم احواز وسعت زیادی یافته و بیش از یک دهه است که طوفانهای شن زندگی مردم را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است. کار بجایی رسیده است که بنا به پژوهشهای صورت گرفته سالانه چند هزار احوازی جان خود را در اثر بحران محیط زیست از دست می دهند.

خشک شدن اقلیم احواز بهمراه خود مشکلات دیگری نیز داشته است. کاهش شدید میزان محصول دهی زمین های کشاورزی، ممنوعیت کشت در بخشهای وسیعی از اقلیم احواز بدلیل کاهش شدید میزان آب، افزایش میزان فقر و بیکاری و در نهایت افزایش حاشیه نشینی از دیگر تبعات تاسیس طرحهای عدید بر رودخانه ها و ممانعت از ورود جریان طبیعی آب به احواز است.

برنامه نسیم کارون به بررسی تبعات زیانبار انتقال آب رودخانه های احواز پرداخت. این برنامه در مورخ ۳۰ ژانوایه ۲۰۱۵ از شبکه کلمه پخش گردید.

لازم به یادآوری است که برنامه نسیم کارون روزهای جمعه در ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به وقت احواز  از شبکه کلمه پخش می شود و تکرار برنامه ساعت ۱۲:۰۰ ظهر روز شنبه خواهد بود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى