در : صفحه اول » سیاسی » عقیمی مردان و زنان، مرده زایی و سقط جنین در اثر آلودگی هوای احواز

عقیمی مردان و زنان، مرده زایی و سقط جنین در اثر آلودگی هوای احواز

عقیمی مردان و زنان، مرده زایی و سقط جنین در اثر آلودگی هوای احواز

چند برابر شدن عقیمی مردان و زنان، مرده زایی و سقط جنین در نتیجه آلودگی شدید هوای اقلیم احواز به گرد و غبار

 

در چند سال اخیر پدیده گرد و غبار (ریزگردها) هوای اقلیم احواز را آلوده کرده بطوری که میزان غلظت ذرات ریز معلق در هوا به دهها برابر میزان مجاز رسیده است و شهر احواز طی سه سال متوالی به عنوان آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری پزشکی ایران، ایرمنا، پژوهش های متعدد نشان داده است که آلودگی هوا با کاهش  شدید باروری زنان و افزایش عقیمی مردان همراه است و ذرات گرد و خاک معلق در هوا، کارکرد  دستگاه تناسلی و تولید مثل در زنان و مردان را مختل می سازد.

 

دکتر جواد زرگوشی فوق تخصص کلیه و عضو انجمن طب  زناشویی اروپا،  ضمن اعلام این مطلب اضافه کرد: گرد و غبار و آلودگی هوا باعث ناباروری زنان و عقیمی مردان می شود.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا به ریزگردها و گرد و غبار عوارض بسیار خطرناکی را برای مردم ایجاد می کند. آلودگی هوا، میزان سقط جنین و مرده زائی را چندین برابر می کند.

 

دکتر زرگوشی افزود: پژوهش های اخیر که نتایج آنها طی چندین مقاله در ژورنال های معتبر طب زناشوئی و باروری منتشر شده نشان می دهند که آلودگی هوا با مختل شدن سلامت جنین، تولد  نوزادان کم وزن، عدم رشد مناسب جنین، و نارس بودن نوزادان همراه است و تمامی این عوارض در هوای پاک بسیار کمتر رخ می دهند.

 

وی با بیان اینکه میزان باروری زنان و مردان در اثر آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار به نحو بسیار محسوسی کم می شود گفت: تعداد اسپرم مردانی که در نواحی با هوای آلوده کار و زندگی می کنند به مراتب کمتر از مردانی است که از هوای پاک برخوردارند.

 

بیشتر مردم به اشتباه تصور می کنند که عوارض آلودگی هوا صرفا در دستگاه تنفسی و ریه ها رخ می دهد حال آنکه چنین نیست.

عضو انجمن طب زناشوئی اروپا در پایان با بیان اینکه هوای پاک حق مسلم همگان است، افزود: اینکه منفعلانه منتظر بمانیم که مردم بر اثر عوامل محیطی که قابل کنترل و اصلاح است، بیمارو ناتوان شوند و آنگاه با صرف هزینه های گزاف درمان شوند عاقلانه نیست. از جمله وظایف ذاتی ما پزشکان آگاه کردن مردم از خطراتی است که سلامت آنان را تهدید می کند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى