در : صفحه اول » اخبار » کارخانه الکل رازی منبع بوی بد در شهر احواز است

کارخانه الکل رازی منبع بوی بد در شهر احواز است

کارخانه الکل رازی منبع بوی بد در شهر احواز است

شهر احواز – به گزارش خبرگزاری مهر، بوی مشمئز کننده از سوی کارخانه الکل سازی رازی چند وقتی است به همراه هوای شرجی مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای مردم احواز ایجاد کرده است.

بنا به این گزارش، تراژدی بوی نامطبوع کارخانه الکل سازی رازی در شهر احواز از بین نمی رود تنها هر چند وقت یکبار تکرار و باعث به وجود آمدن موجی از نارضایتی در بین مردم احواز می شود و با توجه به اینکه این بوی نامطبوع در زمان شرجی بیشتر استشمام می شود شهروندان علاوه بر رطوبت بالای هوا باید این بوی مشمئز کننده را نیز به سختی تحمل کنند.

۱۶ سال است که از تاسیس کارخانه خمیرمایه و الکل سازی رازی می گذرد این کارخانه در مسیر ورودی جاده عبادان – احواز و محمره – احواز احداث شده است.

پس از تحقیقات فراوان توسط نهادهای مختلفی همچون استانداری و سازمان محیط زیست استان علت بوی نامطبوع منتشر شده در سطح شهر احواز، فعالیت این کارخانه و عدم نصب دستگاه های تصفیه هوا بر روی خروجی های آن عنوان شده است.

پس از ارجاع این پرونده به معاونت سیاسی استانداری تاکنون اظهار نظر و یا فعالیتی در این زمینه از سوی مسئولان صورت نگرفته و انتشار این بوی نامطبوع در هوای شرجی این روزهای احواز مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای شهروندان احوازی ایجاد کرده است.

 

 

شورای شهر : کارخانه الکل استاندارها را رعایت نمی کند

مریم ابریشم کار سخنگوی شورای شهر احواز در این خصوص گفته است نحوه فعالیت این کارخانه و وقوع واکنش های شیمیایی که به منظور ایجاد الکل در این کارخانه صورت می گیرد مشکلات تنفسی فراوانی را برای مردم احواز ایجاد کرده به همین دلیل مدیریت این کارخانه باید به فکر اصلاح فعالیت این کارخانه باشد.

ابریشم کار اظهار کرد: سایر کارخانه های الکل سازی در کشور نیز در حال فعالیت هستند اما با رعایت موازین محیط زیستی و بهداشتی مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد نمی کنند.

وی با اشاره به اصلاح روند فعالیت این کارخانه گفت: الکل سازی رازی باید تصفیه کننده هایی را بر روی خروجی های خود نصب کند تا بوی نامطبوع این کارخانه به بیرون نشر پیدا نکند.

سید شریف حسینی نماینده مردم احواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دو سال گذشته که بوی نامطبوع در شهر پیچیده بود من عامل را کارخانه الکل سازی رازی دانستم اما متاسفانه در آن زمان حرف من را نادرست خوانده و برخی از مسئولان عواملی دیگر مانند سایت پسماند و ترکیدن لوله فاضلاب را مطرح کردند.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر عامل پیدایش این بو که مشکلات محیط زیستی فراوانی را هم به وجود آورده شناسایی شده و حال استانداری باید به دنبال راهکار برای این معضل باشد.

شریف حسینی گرچه انتقاداتی علیه این کارخانه دارد اما با تعطیلی این کارخانه و همچنین جریمه های نقدی علیه آن، مخالف است.

 

تشدید بوی نامطبوع در هوای شرجی

رئیس اداره محیط زیست احواز نیز در این خصوص نیز گفته است: کارخانه الکل سازی رازی در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر احواز واقع شده است. محصول این کارخانه را با استفاده از ملات نیشکر تولید می کنند. فرایند تولید الکل به این صورت است که ملات نیشکر را در تبدل به تخمیر سپس آن را به الکل و خمیر مایه تبدیل می کنند.

عادل بنی عگبه افزود: تبخیر این مایع توسط نور خورشید و در حوضچه هایی در مساحت ۴۰ هکتاری انجام می شود. هر گاه که جهت وزش باد از سمت جنوب شرقی به سمت شمال غربی استان باشد بوی نامطبوع این حوضچه ها در شهر احواز استشمام می شود و در هوای شرجی نیز این بو تشدید می شود.

وی با اشاره به اینکه پرونده این کارخانه در معاونت سیاسی اجتماعی استانداری در حال پیگیری است، گفت: در این زمان از سوی این کارخانه طرح هایی مانند مالچ پاشی به منظور جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع به معاونت سیاسی اجتماعی استانداری ارائه شده است.

بنی عگبه با بیان اینکه اجرایی کردن طرح استفاده از مالچ در ده هکتار از این حوضچه ها در دستور کار این کارخانه قرار گرفته است، اظهار کرد: در ابتدا قرار بر این بود که ماده ویناس که به عنوان عامل انتشار این بوی مشمئز کننده شناخته شده در رودخانه کارون تخلیه می شد که در صورتی که این طرح به مرحله عمل می رسید مشکلات زیست محیطی فراوانی را به وجود می آورد.

رئیس اداره محیط زیست احواز افزود که برطرف شدن این مشکل زمان طولانی به درازا خواهد کشید ومردم چاره دیگری به جز صبر کردن ندارند.

استانداری: در کنار کارون انواع و اقسام کارخانجات مخرب محیط زیست در حال فعالیت هستند

علی احتشامی مدیرعامل کارخانه الکل سازی رازی نیز گفته است: به عقیده من علت انتشار این بوی نامطبوع تنها کارخانه الکل سازی رازی نبوده و سایت پسماند زباله احواز نیز در این قضیه نقش ایفا می کند.

احتشامی با اشاره به عدم تعطیلی کارخانه تا زمان متوقف کردن انتشار بوی مشمئز کننده حوضچه های تبخیری گفت: این کارخانه تعهداتی را در دستور کار خود دارد و تنها با تصمیم شرکت مادر امکان تعطیلی آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهر احواز در حالت عادی با پدیده های زیست محیطی فراوانی مانند ریز گردها مواجه است، عنوان کرد: مشکلات زیست محیطی شهر احواز فراتر از کارخانه الکل سازی رازی هستند. در کنار رودخانه کارون انواع و اقسام کارخانه جات مخرب محیط زیست در حال فعالیت هستند.
——————————-
گزارش: فروغ دیلمی

بنقل از خبرگزاری مهر
* پادماز بجای نامهای فارسی شده از نامهای عربی و مردمی استفاده کرده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى