در : صفحه اول » اخبار » نایب‌رئیس مجلس آلمان: در ایران جنایت واقعی زیست محیطی در حال رخ دادن است

نایب‌رئیس مجلس آلمان: در ایران جنایت واقعی زیست محیطی در حال رخ دادن است

0,,17201670_303,00

خانم کلاودیا روت، عضو حزب سبزهای آلمان و نایب‌رئیس پارلمان این کشور(“بوندس‌تاگ) در دیداری شش روزه از چهارشنبه (۲۱ ژانویه / اول بهمن) تا روز دوشنبه (۲۶ ژانویه / ۶ بهمن) به ایران سفر کرد. این سفر با هدف بحث موضوعاتی همچون وضعیت حقوق بشر و حقوق شهروندی صورت گرفته بود.

وی در این سفر با نمایندگان کلیمیان و رئیس جامعه یهودیان در تهران صحبت کرد و از کنیسه و بیمارستان یهودیان بازدید کرد. همچنین با نمایندگان اقلیت​های دینی ارمنی، آشوری و زرتشتیان که در ایران به رسمیت شناخته شده​اند نیز دیدار داشت. خانم ورت گرچه با نمایندگان بهایی​ نتوانست ملاقات کند، اما موضوع بهائی​ها را هم عنوان کرد. در ادامه با تعدادای ازهنرمندان ایرانی و با دانشجویان و استادان دانشگاه تهران دیدار داشت. با شهردار تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و با فعالان زیست‌محیطی هم ملاقات کرد. کلاودیا روت از دریاچه ارومیه بازدید و این فاجعه زیست‌محیطی را از نزدیک مشاهده کرد.

خانم کلاودیا روت پس از بازگشت از سفر خود طی مصاحبه ای اعلام کرد که “ما متوجه شدیم که نیروهای امنیتی همه جا حضور دارند و گفت‌وگو و ملاقات​هایی که در نظر داشتیم انجام نگرفت. با فعالین حقوق بشری نتوانستیم دیدار کنیم.” وی همچنین افزود که در ایران ترس و کنترل شدیدی حاکم بود.

سخنان خانم کلاودیا روت، که به خاطر تمایل به اجرای ارتباط به ایران مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود، نشان دهنده هولناکی نقض حقوق بشر در ایران است. چندی پیش نیز کریستوف اشترسر (Chtistof Stresser) مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان در گفت‌و‌گویی اختصاصی با بخش فارسی دویچه‌وله گفت که با وجود وعده‌هایی که حسن روحانی برای بهبود وضعیت حقوق بشر و شهروندی داده، در این حوزه عملا تغییری حاصل نشده است. کلاودیا روت در دیدارش با مسئولان ایرانی برخی پرونده های نقض حقوق بشر را پیگیری نمود و به عظمت این فاجعه پی برد بطوری که پس از بازگشت در مصاحبه ای بیان کرد که در زمینه حقوق بشر، ایران در مسئله اعدام​ها رتبه دوم در جهان را دارد.

هر چند نائب رئیس مجلس آلمان در دیدارش با مقامات ایرانی به برخی از موارد نقض حقوق بشر درمناطق مرکزی وتخریب محیط زیست در ایران اشاره کرده بود ولی در این دیدارها به موارد نقض حقوق بشر در بین افراد ملتهای غیر فارس اشاره نشد، همچنین از تخریب محیط زیست در احواز مانند خشک شدن تالابها و آلودگی هوا ذکری به میان نیامد. این موضوع نشان دهنده دو امر میباشد: اولاً اینکه فعالان حقوق بشر مرکز گرا در ارتباطشان با مسئولان اروپایی فقط به ذکر موراد نقض حقوق بشر در مناطق مرکزی اکتفا می کنند.

وثانیاٌ این امر نشان دهنده ضعف فعالان حقوق بشر ملتهای غیر فارس است که نتوانستند موارد نقض حقوق بشر در مناطق خود را به مراکز مربوطه منعکس کنند. که دراین خصوص ایجاد هماهنگی بین فعالان حقوق بشر ملتهای غیر فارس امری ضروری است.

عضو حزب سبزهای آلمان در توصیف وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت که: “من دریاچه ای را دیدم که ۸۸ درصد آن نابود شده، وقتی به دریاچه ارومیه نزیک شدیم، آبی ندیدیم و سفید به نظر می​رسید. اول فکر کردم برف است ولی وقتی نزیک​تر شدیم مشاهده کردیم که نمک بوده. دریاچه ارومیه بزرگ​ترین فاجعه زیست محیطی است که زندگی میلیون​ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. زمانی این دریاچه بهشتی برای پرنده​های مهاجر و فلامینگو بود، حالا همه این‌ها مورد تهدید قرار گرفته و برای همیشه نابود می​شود. من در تبریز اطلاع پیدا کردم که نمک​های ریزگرد حتی باعث آب شدن برف شده. این نمک زندگی انسان​ها و طبیعت را در معرض خطر قرارداده است.”

مقامات رسمی تلاش می​کنند که این فاجعه را به تغییرات اقلیمی نسبت دهند، ولی این یک جنایت واقعی است که انسان در طبیعت مرتکب شده. در وسط این دریاچه پلی را ساختند که مثل دیواری آب دریاچه را تقسیم کرده و مانع جریان طبیعی آب شده است.    

لازم به ذکر است که تلاشهای فعالان عرب احوازی برای ارتباط با خانم کلاودیا روت جهت گنجاندن دیدار از تالابها ورودخانه های احواز در برنامه های دیدارشان موفقیت آمیز نبوده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز- بخش اخبار و حقوق بشر

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى