در : صفحه اول » حقوق بشر » سالانه بیش از ۲میلیون نفر دراثر آلودگی هوا جان می بازند

سالانه بیش از ۲میلیون نفر دراثر آلودگی هوا جان می بازند

AhvazPollution

بنا به گزارش تازه ای ازسازمان بهداشت جهانى پیرامون آلودگى هواى شهرهای جهان با جمعیت بیش از ۱۰۰هزار نفر، سالانه بیش از ۲ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. دراین گزارش که کیفیت وآلودگى هواى بیش از۱۱۰۰ شهر در۹۱ کشور جهان بررسى شده است، تراکم بیش از اندازه ذرات معلق آلاینده میکروسکوپی در هواى شهرها علت مرگ بیش از ۲میلیون نفر اعلام شده است.

درگزارش مذکور سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است که حد مجازذرات معلق آلاینده در هوا نباید ازمرزمتوسط سالانه ۲۰میکرو گرم در متر مکعب تجاوز کند، درحالی که دربسیارى ازشهرهاى جهان این میزان به محدوده بسیارخطرناک ۳۰۰میکرو گرم می رسد.

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی میزان آلودگى شهر احواز با ثبت رکورد میانگین سالانه ذرات معلق آلاینده ۳۷۲ میکرو گرم در متر مکعب از مرزهاى بسیار خطرناک گذشته است به گونه ای که آلودگى این شهر جان بسیارى ازشهروندان احوازى را تهدید می کند.

بر اساس این گزارش غلظت ذرات معلق آلاینده کمتر از۱۰ میکرومتر(PM10) در هواى شهر احواز در بالاترین میزان خطرناک قرارگرفته است، که این امر منجر به بیمارى هاى تنفسى وبیماری هاى قلب وسرطان ریه شده است.

درگزارش سازمان بهداشت جهانى آمده است که وجود صنایع خرد وسنگین ومصرف سوخت هاى نا مرغوب از دلایل عمده آلودگى شهر احواز عنوان شده است.

درهمین ارتباط پیشتر سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد درژنو طی گزارشى پیرامون  آلودگی شهرهای جهان اعلام کرده بود که شهرهایى از ایران، هندوستان، باکستان وچین در شمار آلوده ترین شهرهای جهان هستند وشهراحواز آ لوده ترین شهرجهان است.

این گزارش تکان دهنده به میل رسانه های دولتی جمهوری اسلامی وبرخی گروه های اپوزیسیون مرکزگرای ایران خوش نیامده واقدام به تکذیب آن کردند. این امر درحالی صورت می گیرد که آماری رسمی جمهوری اسلامی خود حکایت ازبالارفتن غلظت مواد آلاینده درهوای احواز دارند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى